ArtiklarDagens Muslim 64Tidningsnummer

Att leva med Koranen

Idag är människor utsatta för en mängd själsliga och psykiska påfrestningar, och oro omger dem ständigt; rädslan för ensamhet överger aldrig människan. Han eller hon är starkt i behov av en tröst och vän som kan ge ro. Den intensiva oron över ensamhet och övergivenhet skadar både själ och sinne i alla livets skeenden. Den heliga Koranen är en vän som, både under §vanliga omständigheter och i kriser och svårigheter, kan vara den bästa följeslagaren för människan. Imam Sajjad (fvmh) säger: ”Om alla människor mellan öst och väst skulle dö och ingen skulle vara kvar på jorden och jag var ensam, skulle jag aldrig känna rädsla för ensamhet så länge Koranen är med mig.”
Profeten (Gvhf) ser lösningen på alla problem i Koranen och säger: ”När saker och ting blir mörka och förvirrande som en natts mörker för er, sök skydd i Koranen; eftersom den är en skyddande förebedjare vars förebedjan är accepterad och ett vittnesbörd som är godkänt. Den som gör den till sin vägledare kommer att ledas till paradiset, och den som vänder sig bort från den kommer att föras till helvetet. Koranen är den klaraste vägledaren till de bästa vägarna.”
Ja, Koranen är den bästa vännen under ensamhet och livets oro, en manifestation av Guds kunskap och visdom och ett tecken på Guds storhet. Att vara nära Koranen är att vara i närheten av en oändlig skatt och att ha tillgång till en omfattande och fullständig plan för ett lyckligt liv, som alla söker efter, men inte inser att det redan finns vid deras sida. Som det sägs: ”Vännen är hemma medan vi går runt världen.”
Om vi muslimer inte blir förtrogna med Koranen och inte följer den, kommer vi att bli föremål för profetens (Gvhf) klagomål och tillrättavisning, som han sade: ”O Herre, mitt folk har övergivit denna Koran.”

 

REGLER FÖR ATT VARA NÄRA KORANEN

Respektera Koranens rätt
En av de viktigaste sätten att vara nära Koranen är att respektera dess rätt, vilket nämns i Koranen: ”De som vi har gett den himmelska boken läser den på det sätt den förtjänar att läsas. De tror på Profeten, och de som förnekar honom är förlorare.”

Rspektera Koranens helighet
Profeten (Gvhf) sade: ”O bärare av Koranen! Känn kärlek till Allah genom att vörda Hans bok, så kommer Han att älska er mer och göra er älskade bland människor.” Profeten (Gvhf) sade: ”Koranen är överlägsen allt utom Gud; den som respekterar Koranen respekterar Gud, och den som inte respekterar Koranen föraktar Guds respekt.”

Recitera Koranen med noggrannhet
Gud säger i Koranen: ”Och recitera Koranen med noggrannhet.” Att recitera med noggrannhet innebär att uttala orden på rätt sätt, vilket är en av reglerna för recitation.

Att recitera med vacker röst
Profeten (Gvhf) sade: ”Allt har en prydnad och prydnaden för Koranen är en vacker röst.” Ahl al-Bayt (frid vare med de) själva reciterade Koranen med en vacker röst. Det är därför viktigt för varje troende muslim att försöka försköna sin röst när denne reciterar Guds heliga skrift.

Vara konstant nära Koranen
Imam Sadiq (fvmh) sade: ”Om en person glömmer en sura från Koranen, kommer den suran att framträda på en av himlens grader på Domedagen och säga: ’Fred vare med dig.’ Han kommer att svara: ’Och med dig fred.’ Den suran kommer att fråga: ’Vem är du?’ Den svarar: ’Jag är den sura som du lämnade och övergav. Om du hade hållit fast vid mig, hade jag fört dig till denna grad.'”
Imam Sadiq (fvmh) fortsatte: ”Ni bör lära er Koranen så att det inte bara är för att säga: han/hon är en recitatör eller har en vacker röst. Men de som lär sig Koranen och är konsekventa i detta dygnet runt, utan att bry sig om någon vet det eller inte, är verkligen de som är förtrogna med Koranen.”

 

Viktigaste villkoret för att vara nära Koranen
Frågan kan uppstå om varför vissa människor som är nära Koranen inte drar nytta av den och inte visar det i praktiken. Imam Muhammad al-Baqir (fvmh) identifierar tre grupper av dem som är nära Koranen. De två första grupperna får endast begränsad materiell nytta, medan den tredje gruppen får verklig andlig nytta från Koranen. Han säger: ”Koranens läsare är tre kategorier:
1. Den som använder recitation och närhet till Koranen som ett verktyg för att samla materiell rikedom eller för att uppnå positioner hos härskare eller för att skryta bland människor.
2. Den som respekterar Koranens yttre regler men inte bryr sig om dess verkliga gränser och regler (denna person har en ytlig relation med Koranen).
3. Den som läser Koranen och använder den som ett botemedel för hjärtats och religionens smärtor. Han tillbringar nätterna med Koranen, släcker sin törst efter kunskap och andlighet med Koranen, reser sig i moskén med Koranen och lämnar sin säng för Koranen. Gud kommer att undanröja olyckor, förstöra fiender, sända regnets välsignelse från himlen och ge seger över motståndare för den tredje gruppens storhet och höga ställning.” Imam al-Baqir (fvmh) avslutade med att säga: ”Jag svär vid Gud att den tredje gruppen är mycket sällsynt, mer sällsynt än röd svavel.”
Profeten (Gvhf) tillrättavisar också starkt vissa recitatörer av Koranen och säger: ”Kanske är det så att vissa recitatörer av Koranen är föremål för Koranens förbannelse.”
Precis som vissa personer var i närheten av Profeten (Gvhf) men inte drog nytta av hans närhet, kan det vara så att vissa är på ytan nära Koranen men inte får någon nytta av dess höga visdomar och använder den som ett verktyg för att uppnå världsliga mål.
Det finns många varningsberättelser från Ahl al-Bayt (fvmh) som uppmanar recitatörer, lärda och Koranens anhängare att använda denna andliga skatt på rätt sätt och inte sälja denna gyllene möjlighet för ett ringa pris. Äkta närhet till Koranen leder aldrig till ånger, för då blir hela ens väsen och handlingar gudomliga och inspirerade. Annars är ytliga recitationer inte detsamma som verklig närhet.

Stadier av att vara nära Koranen
Vi börjar med det lägsta stadiet av att vara nära Koranen och går mot det mest fullständiga stadiet, med hopp om att vi får framgång i alla följande stadier:

1.Att ha Koranen nära sin personliga plats
-Att ha en vacker och ren Koran i hemmet.
-Att läsa Koranen vid varje tillfälle.
-Att läsa Koranen när man är ensam, särskilt när man går till sängen, eftersom det skänker ro och säkerhet.
-Att hålla Koranen nära, särskilt i tider av oro och osäkerhet.

2.Att följa Koranens regler i sitt liv
-Att praktisera Koranens bud och lever efter dess lära.
-Att söka vägledning från

Koranen i alla livets frågor och beslut.

3.Att läsa och recitera Koranen
-Att regelbundet läsa och recitera Koranen.
-Att sträva efter att förbättra sin recitation och förståelse.

4.Att reflektera över Koranens budskap
-Att ta sig tid att meditera över och förstå Koranens verser.
-Att tillämpa dess lärdomar och värderingar i sitt dagliga liv.

5.Att dela Koranens budskap
-Att sprida Koranens läror och budskap till andra.
-Att engagera sig i aktiviteter som främjar Koranens förståelse och praktisering.

Att vara nära Koranen – en vägledning
Att vara nära Koranen är inte bara en fråga om fysisk närvaro utan innebär att internalisera dess budskap, förstå dess visdomar och leva enligt dess läror. Genom att följa dessa riktlinjer och stadier kan vi stärka vår relation med Koranen och få ut det mesta av denna heliga bok, både i vår andliga och vardagliga tillvaro.

User Rating: 4.66 ( 4 votes)

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button