Review Overview
Profetens dotterson, imam Hussein (a), mördades under Ashura, den 10:e i islamisk månkalendern Muharram; en dag som shiamuslimer har hyllat sedan cirka 1380 år tillbaka. Fyrtio dagar därefter, al-Arbain, dvs. den 40:e dagen, firar shia samma händelse.
Båda firanden uppmärksammar en av islamiska historians mest centrala händelser och förmedlar flera viktiga budskap.
Jag fokuserar endast på de gemensamma budskapen som profetens dotterson visade samt det dagens sorgfriande delvis visar.
1.Han offrade sig på grund av sin kärlek och ansvarskänsla mot islam och sina medmänniskor. Det är just därför han några timmar innan korrupta ”muslimer” mördade honom försökte att väcka dem och begrät dem, eftersom de med mordet på honom, hans barn och övriga följe skulle döma sig själva till helvetet.
2.Hans kärleksfullhet och generositet omfamnade en av fiendes ledare, Hurr vilken var orsaken att imamen belägrades i Karbala men minuterna innan massakern lyckades han omvände sig. Dagens Arbain-manifestation återspeglar en del av imamens dygder dock på ett mycket unikt och speciellt sätt; något uppenbart för den som deltagit eller sett dessa enorma värdighets-parader.
Paraderna rör sig från olika start punkter mot Karbala där massakern ägde rum. Antalet deltagare brukar vara 8-10 miljoner bestående av gamla, unga och barn, kvinnor och män vilka går flera tiotals och ibland även mer än 100 km, under solens hetta och står ut med svårigheterna, för att komma fram till helgedomen. Under den här paraden manifesteras tålamod, generositet, medmänsklighet, värdighet, kärlek till det goda och annat heligt som imamen och hans lojala följe manifesterade under Ashura.
Under denna heliga miljon-demonstration ser man folk från alla världsdelar och även från olika religioner går tillsammans mot imamens helgedom. De flesta icke-muslimer kanske tänker inte på: varför hyllar de imamens martyrskap men inte hans födelsedag? Den egentliga anledningen enligt min förståelse är att de ser att: kärlek, mod, lojalitet, barmhärtighet, generositet värdighet, tålamod, uppoffring och flera andra dygder manifesterades under Ashura. Det är just därför dessa dygder genomsyrar miljön under Arbain.
Som betraktare ser du hur shia-muslimer vid sidan av sina sunni-syskon samt en minoritet kristna och mendéer går tillsammans tiotals kilometer för att visa sin kärlek till ett gott folk som modigt och tveklöst offrade allt för det goda.
Du ser hur främst shiamuslimer längst vägen bjuder på mat, dryck och även masserar vandrarnas fötter för att kunna gå vidare mot helgedomen. Under natten ser du folk ha förberett stora tält för att du skall kunna sova i en bjuder dig hem till sig och du bara kan upptäcka deras dygdiga karaktär när de trots fattigdom bjuder på allt vad de har. Alla hjälps åt för att uppnå något som är heligt för alla.
När man ser korset bland majoriteten muslimer så skapar den inte osämja utan en tankeväckare och ett budskap: Vi människor är varandras syskon älskar det goda och vill ha det som ett mål och gärna vill hjälpas åt att tillsammans tjäna och komma till det goda och den som förkroppsligar det.
Vad är drivkraften bakom alla dessa uppoffringar? Varför smälter religionens gränser och alla blir som en stor grupp just under hyllandet av imam Husseins martyrskap? Svaret är att den heliga och gemensamma mötespunkten för alla människor är det goda något som profetens dotterson lyckades tillsammans med sitt lojala följe iscensätta. Därför älskar även icke-muslimer honom men tyvärr inte hans mästare och morfar, Profeten Muhammed, eftersom han klandrades av umayyaderna vilka kapade islam.
Imam Hussein och Arbain-manifestation är därmed vägen till korrekt förståelse av islam. Han är en evig symbol och en helig drivkraft inte bara för frihet, uppoffring och kamp mot tyranner utan även för gemenskap, enhet och förståelse mellan människor oavsett bakgrund.
I år faller arbain dagen, den 10:e november .