Påven Franciskus och storayatollah Ali al-Sistanis möte den 6 mars i den heliga staden Najaf i Irak, var inte endast ett möte mellan två stora religiösa ledare. Enligt många experter och förespråkare för interreligiös dialog är detta möte historiskt, unikt och innehåller viktiga budskap. Mötet är historiskt då det är första gången som påven samtalar med en högt uppsatt shiamuslimskledare.
De religiösa ledarna samtalade i tre kvart om vikten av samarbete och vänskap mellan religiösa samfund, med det yttersta syftet att genom dialog bidra till regionens, världens och mänsklighetens bästa.
Storayatollah Ali al-Sistani är en stor shiitisk auktoritet (marja’) och är bosatt i Najaf. Staden har sedan lång tid tillbaka varit en av de viktigaste städerna för shiamuslimer, och många maraji’ al-taqlid (auktoriteter i islamiska regler) och lärda från den shiitiska skolan har utexaminerats i religiösa skolor i denna stad. Storayatollah al-Sistani har bott i denna stad i flera årtionden. Han är en stor och respekterad person och har ”en exklusiv ställning i vissa politiska och civila grupper” sällsynta men kraftfulla politiska ingripanden har hjälpt till att forma det nuvarande Irak. Han är en djupt vördad person i den shiamuslimska värld och hans åsikter om religiösa och andra frågor efterfrågas av shiamuslimer över hela världen.
Hans berömda fatwa för motstånd mot terroristgruppen ISIS var ett viktigt utlåtande för irakier och hela världen. Storayatollah al-Sistani är känd för sin måttliga politik, undvikande av politisk och social upphetsning, enkelhet i livet samt stor kunskap och fromhet.
Påvens och storayatollah al-Sistanis möte förmedlar ett viktigt budskap till oss. Budskapet är att både påven och Ayatollah Sistani lägger vikt vid frågan om religiös dialog. Under påvens närvaro i Irak syntes storayatollah al-Sistanis mening till påven i olika delar av Bagdad: “Ni är en del av oss, och vi är en del av er.”
Denna mening har inte uttalats av en vanlig troende, utan av en stor auktoritet i islamiska regler. Denna mening påminner oss om den vackra hadithen från Imam Ali (fvmh) som säger: “Människor är av två typer; antingen är de din broder i religionen eller så är de som du i skapelsen.” Ja, det som förenar muslimer, kristna, judar och andra människor är mänskligheten. Vi människor måste kunna leva tillsammans och hjälpa varandra när det behövs.
Efter mötet utfärdade storayatollah al-Sistanis kontor ett tillkännagivande i vilket de viktigaste uttalandena från den stora shiitiska auktoriteten hade nämnts.
I allmänhet har storayatullah al-Sistani hänvisat till följande saker: Nej till belägring, nej till våld, nej till förtryck, nej till fattigdom, nej till undertryckande av religiösa friheter och nej till social orättvisa. Dessa är saker som alla religioner och sociala grupper också accepterar. Dessa är mänskliga värderingar. Storayatullah al-Sistanis betoning på dessa frågor är en påminnelse om att vi måste återvända till vår natur och till vår mänsklighet i dessa dagar när krig, epidemi, fattigdom och våld genomsyrar våra samhällen.
Påven Franciskus uttryckte sin glädje efter mötet och beskrev storayatullah al-Sistani som en klok och respektfull person.
”Mötet var bra för min själ. Jag kände behovet av att göra denna pilgrimsfärd av tro och ånger och att gå och hitta en stor, klok man, en Guds man – det kunde man se genom att lyssna på honom. Han berättade för mig att de senaste tio åren har han fått besök endast med religiösa motiv. Han var mycket respektfull under vårt möte och jag kände mig hedrad. Han står aldrig upp för att hälsa besökare, men han stod upp för att hälsa på mig två gånger.” Sa Påven Franciskus efter mötet.
Det är dags för förespråkare för interreligiös dialog att tala om konsekvenserna av denna historiska sammankomst. Dagens turbulenta värld och våra framtida generationer behöver möten som påven Franciskus och storayatullah Ali al-Sistanis möte.