När jag som shiamuslim lämnade mitt hemland Irak för 30 år sedan fanns ingen yttrandefrihet eller religionsfrihet. Mängder med shiitiska moskéer stängdes och det blev förbjudet att bygga nya. Besökte du en shiitisk moské blev du bevakad, förföljd och i värsta fall avrättad. Avrättningarna skedde under falska förevändningar, som till exempel ”islamisering av samhället”.
Den utveckling vi såg i Irak har vi sett på fler ställen i världen. I forna Sovjetunionen konfiskerades kyrkor, andra kända exempel kan hämtas från 1930-talets Tyskland.
Efter tre decennier av förföljelse och religiösa trakasserier i Irak föll plötsligt Saddams regim. I ett slag förändrades allt. Nya moskéer byggdes och folket kunde återigen gå till sina moskéer utan risk för repressalier. Antalet moskéer ökade snabbt liksom antalet personer som besökte dem. Efter sjuttio år kom också kyrkorna i Ryssland tillbaka, då ännu starkare än tidigare.
Den stora förloraren genom historien är den totalitära och diktatoriska ideologin som gång på gång försökt förändra verkligheten genom tvång. Jimmie Åkesson är med andra ord inte först ut med sådana här idéer – och om ingen lär sig av historien blir han sorgligt nog förmodligen inte heller sist.
Att stå och påstå att muslimer är kriminella eller omöjliga att integrera i västerländska samhällen löser inte problemet. Det finns muslimer som anklagas för fruktansvärda saker, men det är olyckligt att dra alla över en kam. Radikala personer finns överallt, i alla samhällen, i alla grupperingar och till och med i partier, som i SD till exempel. Tyvärr kan vi inte värja oss från det, men att det finns en radikal person i en grupp betyder inte att hela gruppen är det.
Det finns cirka 1 miljon muslimer i Sverige. Många är födda här. Runt 500 000 personer går regelbundet till en moské för att utöva sin religion, för att hämta kraft och styrka att klara av vardagen. Många tycker om Sverige för dess religions- och yttrandefrihet och för att det går att leva i fred, med ömsesidig respekt för varandra utan risk för religiöst förtryck eller förföljelse.
Jag tror de flesta människor, oavsett religion eller övertygelse, reagerar på samma sätt när yttre krafter försöker tvinga eller påverka dem att tänka annorlunda. Man vill kämpa emot. Åkessons utspel riskerar därmed att öka motsättningarna och provocera fram extremism, snarare än att motverka det. Människor slutar inte att tro för att man river en moské.
Åkessons uttalanden skadar Sverige och skrämmer medborgarna. Vi blir rädda för varandra och avstånden mellan oss ökar. Ska vi lyckas med integrationen så löser vi det bättre genom att öka förståelsen för varandra. Våga ta kontakt, våga sätta oss ner och lyssna på varandra. I teorin grundar sig religions- och yttrandefrihet på en respekt för andras åsikter. Nu behöver vi visa det även i praktiken.
Text HAIDER IBRAHIM
Ordförande Islamiska Shiasamfunden i Sverige (ISS)