Man tar seden dit man kommer!?
Som tidigare lovat i Nr 5 skriver jag om ett citat som används för att pressa nysvenskar att assimileras i det svenska samhället. För en del ”toleranta” människor blir det för mycket att se muslimer tro på sin religion. ”Nej, slöja i skolan, på apoteket och på sjukhuset är för mycket!”, det är vad en del tänker och yttrar. Många uttalar, med en viss bestämdhet och orubblig självsäkerhet följande ytliga ordspråk: ”Ta seden dit du kommer.” Vilka svenska seder är det som nykomlingen måste ta? Är det något annat än en kultur, värderingar och vanor som är i ständig förändring?
Jag riktar följande rader till varje person som vill tvinga nykomlingen att följa dagens svenska seder: Varför vill du att jag skall följa en sed som är i ständig förändring? Varför måste jag hålla mig till seder som dina förfäder inte följde och dina och mina barn kanske kommer att lämna? Dina fäder höll sig till vissa seder, vilka jag idag håller mig till, men inte du. Vem bestämmer om vilken generations seder som är de korrekta? Varför kräver du att folk skall ta i hand med det motsatta könet och att jag ska ta av mig sjalen? Varför måste jag följa den här generationens seder när jag vet att denna generation övergett flera av sina fäders seder och värderingar?
Finns det någon grund som stödjer den omedvetna tanken att förändringen av sederna i vår kultur går i rätt riktning? Vad är det som ändrar våra seder och vanor i allmänhet? Påverkas inte våra seder och även hur vi tänker av filmindustrin och andra medier? Tro därför inte att du sitter på heliga värderingar och vanor och jag på motsatsen. Låt oss vara vaksamma och identifiera värderingar och vanor som förstör samhället och kommande generationer. Låt oss lämna kvar något som de kommande generationerna beundrar oss för.
Majoriteten gillar mångkulturen när det handlar om dans och musik, mat och dryck. En del gillar även att tjejer börjar hälsa varandra med kindpussar såsom folk i andra länder gör. Många pojkar och män gillar också att de börjar få hälsningskramar. Men vissa ”liberala” fylls av vrede när de ser att muslimer håller en fysisk distans under hälsningen med folk av motsatta kön. Dessa ”toleranta” individer blir ännu mer arga när de ser att den muslimska damen inte tar av sig sjalen, och höjer därför ropen: ”Ta seden dit du kommer”, ”Rädda den svenska kulturen” etc. som om Sverige kommer att förstöras för att en anställd vill behålla sin sjal eller hälsa genom att lägga handen på bröstet.
Kära lärare, vi är tänkande varelser som bör undersöka vad som är ett gott samhälle och acceptera det. Det är ovist att skapa en vana som går ut på att tvinga folk att överge sina vanor som dessutom varken skadar eller hotar samhället.
Vid pennan
Fahad Fadhel